Den som slutar vara bättre slutar att vara bra




Insvirad i ett täcke sitter jag stilla och funderar. Jag försöker koncentrera mig på de varmaste partierna när fötterna fryser så och man är för lat för att hämta strumpor. Ludovico einaudi tonsätter ensamheten i rummet och den tomma produktiva ställningen som jag försöker bibehålla för att kunna göra klart alla skolarbeten som måste göras innan dagens slut.





Ludovico einaudi - Primavera


Det duger inte med godkänt för mig. Det sorgliga är att jag försätter mig själv i en extrem prestationsångest som ingen har bäddat för. Kravet att det ska vara minst mvg har jag ställt på mig själv, och det är ingen annan som har ställt det kravet. Samtidigt ser jag inte ett godkänt betyg som ett misslyckande för andra, jag ser inte dem som mindre intelligenta än mig bara för att jag kanske någon gång fått ett högre betyg på en uppgift. Men för mig själv är något lägre än Mycket Väl Godkänt ett misslyckande och det svider att se några ensamma VGn i slutbetyget. Jag vill egentligen inte klaga för att vet att det finns så många som sliter med att få åtminstone Godkänt. Vissa fungerar helt enkelt inte i skolan. Och jag tycker inte synd om mig själv, det är bara det att jag har ett ofrivilligt krav som jag vägrar släppa. Jag vill inte sänka kravet på mig själv och om det slutar med prestationsångest så får det göra det.





Ludovico einaudi - Nuvole Bianche


När det kommer till teoretiska utmaningar så trivs jag nästan att driva mig själv till det yttersta för att uppnå resultatet jag önskat även om det kan innebära att jag psykiskt vanvårdar mig. Jag erkänner att jag är trött och jag är fullt medveten om att jag kan gå in i väggen om jag inte tar det lugnt och vilar prestationsångesten om ens för en stund. Jag är fullt medveten om att ett sådant arbetssätt inte är funktionellt i ett framtida yrke även om det så innebär lagerarbetare på ica. Problemet är att man kan inte tvinga någon att vara bättre och även om jag vet att jag måste ändra mig så tänker jag inte försöka med det förän jag känner att jag är kapabel till att stilla min prestationsångest..





Ludovico einaudi-Fuori Dal Mondo


Jag kanske kan vara lat ibland och kroppsarbete är inte min favorit även om det kan vara skönt att utöva mellanåt. Jag är helt enkelt en sån som vill driva mig själv till att utvecklas inom teoretiska och psykologiska kunskaper och förståelse inför såväl vanlig allmänbildning och specialintressen som människor och en social kompitens. Ett brett perspektiv och en bred social erfarenhet. Jag vill sluta vara fördomsfull när jag ställs inför så många fördomar själv som "alternativ", "annorlunda" eller vad nu folk vill kalla det.

Och om inte jag känner att jag duger, då spelar det väl ingen roll vad andra tycker ? Även om det kan vara en tröst med en komplimang någon gång. Den som slutar vara bättre slutar vara bra  // O. Crowell

Jag vill vara bättre !






Kommentarer
Postat av: Angelica

Grym blogg! :)

Allt bra med dig? ;b

2009-10-20 @ 21:24:37
URL: http://steeler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0